ד"ר רז צימט DR. Raz Zimmt

ביקורת חריפה מצד מפקד משמרות המהפכה על הנשיא

אפריל 5th, 2016  |  Published in איראן, משמרות המהפכה, פוליטיקה

* בשבוע שעבר טען המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי, בהתייחסות מרומזת לנשיא לשעבר, עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, כי מי שטוען שהעתיד טמון במו”מ ולא בטילים הוא “בור או בוגד”. שבוע קודם לכן, בנאומו לרגל ראש השנה האיראני, הדגיש המנהיג את הצורך לממש את “כלכלת ההתנגדות” (כלומר הישענות על יכולות עצמיות). זאת, בניגוד לעמדת הנשיא רוחאני שסבור כי הפתרון למשבר הכלכלי נעוץ דווקא בהשתלבות בכלכלה העולמית.

* על רקע ההצהרות הללו מפי המנהיג, אין להתפלא מכך שמפקד משמרות המהפכה מרשה לעצמו לצאת באופן בוטה נגד הנשיא רוחאני, גם אם נמנע מלנקוב בשמו במפורש.
בנאום בפני סגל הפיקוד הבכיר של משמרות המהפכה יצא הבוקר מוחמד-עלי ג’עפרי נגד קריאתו של הנשיא רוחאני לאמץ את תוכנית הפעולה, שסוכמה בין איראן למערב במסגרת הסכם הגרעין (JCPOA), כמודל לתוכנית פעולה דומה לפתרון הבעיות הכלכליות הניצבות בפני איראן (מה שמכונה בפי רוחאני JCPOA-2).

* מי שקורא לאמץ את הסכם הגרעין כמודל לפתרון בעיות אחרות מגלה “קוצר ראות והשפלה עצמית”, הצהיר מפקד משמרות המהפכה, ואלה שמדברים כיום על “סדרה של JCPOA” פוסעים באופן בלתי-מודע בדרך אנטי-מהפכנית ורוצים להשפיל את אומתנו הגדולה.

* הסכם הגרעין, אמר ג’עפרי, הוא מסמך דיפלומטי, שהכיר ב”זכויות המינימום” של העם האיראני והוא לעולם לא ייחשב כמסמך שראוי להתגאות בו.
אעפ”י שההתנגדות הגרעינית של העם האיראני, שאילצה את האויב לשנות את האסטרטגיה שלו, היא מקור לגאווה, התנגדות האומה שונה מהתוצאה שהושגה בהסכם הגרעין.

* בהמשך לביקורת הפנימית הגוברת מצד מבקרי הנשיא על כך שהסכם הגרעין והסרת הסנקציות לא הובילו עד כה לשיפור במצב הכלכלי, תהה ג’עפרי איזו תוצאה הושגה עד כה עבור האזרחים בזכות הסכם הגרעין, שיש בה כדי שאיראן תקבל הסכמים דומים בעתיד.

* בשנים הבאות, אמר ג’עפרי, איננו חושבים על הסכמים דומים אלא על דרכים אחרות לגבור על האויב ולהשתיק את האיומים הנשמעים מצדו תוך עמידה על העקרונות ועל ערכינו המהפכניים.

* נאומו של ג’עפרי מהווה תמרור אזהרה ברור לנשיא, כי אם לא יצליח לספק את “הסחורה” אותה הבטיח לספק בנוגע לשיפור המצב הכלכלי בעקבות הסכם הגרעין והסרת הסנקציות, הוא ימצא את עצמו לא רק בפני ביקורת גוברת מבית אלא בפני עימות אפשרי עם צמרת המשטר.

Your Responses